Jungheinrich Shop
Call4Service
02350 Servicetelefon Gratis telefonnummer
Kontaktskjema
Nyhetsbrev
Bilde Blogg B22-25 | Hvordan kan en investering i truck bidra til bærekraft?

Hvordan kan en investering i truck bidra til bærekraft?

Grønn logistikk og bærekraft står høyere på agendaen enn noensinne. Så hva kan du som bedrift faktisk gjøre for å bidra? Et godt sted å begynne er å se nærmere på hvilke trucker dere bruker – og ikke minst hvilken batteritype de har. For det er langt fra likegyldig hvilken elektrisk truck du velger.

Av Fredrik Høyer-Dahl

Grønn logistikk handler ikke bare om økonomi

God logistikk handlet tidligere først og fremst om å bruke ressursene mest mulig effektivt – i et økonomisk perspektiv. I dag handler det i like stor grad om å redusere belastningen på miljøet. Dette kalles grønn logistikk.

Produksjon og transport påvirker klima og miljø, og grønn logistikk handler om tiltak som kan redusere fotavtrykket. Målet er å gjøre hele virksomheten mer bærekraftig – samtidig som driften fungerer like godt som før.

Det holder ikke å velge elektrisk

Et viktig og konkret tiltak er å se på hvilke trucker du bruker i lageret. I Jungheinrich produserer og selger vi kun elektriske trucker. Faktisk solgte vi ikke én eneste truck med forbrenningsmotor i 2021 – og det samme gjelder for 2022.

Les også:  https://www.mtlogistikk.no/elektrisk-gaffeltruck-gaffeltruck-jungheinrich/solgte-ingen-diesel-trucker-i-2021/635893

Men det er ikke nok at trucken er elektrisk. Batteriteknologien har også mye å si – både for drift, miljø og økonomi. Derfor bør du velge en leverandør som tilbyr elektriske trucker med litiumbatterier.

Derfor bør du velge litium fremfor blysyre:

  • Litium har opptil tre ganger så lang levetid som tradisjonelle batterier med over 3000 ladesykluser, mens blysyre har 10001500.
  • Litiumbatterier gir jevn ytelse gjennom hele brukstiden, mens blysyrebatterier taper seg raskere ved intensiv lading og får gradvis lavere kapasitet.
  • Sikkerheten er høyere med litiumbatterier, fordi de ikke inneholder materialer som kan antenne eller forårsake etseskader. I stedet for kobolt brukes jernsulfat – den tryggeste cellekjemien som finnes.
  • Litiumbatterier med jernsulfat er mer bærekraftige for miljøet. Kobolt er vanskeligere å utvinne og fører med seg større miljøbelastning.
  • Litiumbatterier krever ikke vedlikehold, og det er heller ikke behov for byttebatteri ved drift over tre skift.
  • Det er plassbesparende å bruke litiumbatterier. Blysyrebatterier krever egne rom med ventilasjon ved lading på grunn av risikoen for knallgass ved overlading.
  • Litiumbatterier kan hurtiglades opptil 80 % på 30 minutter og kan lades i pauser. Dette bidrar til høyere effektivitet.
  • Siden litiumbatterier ikke krever egne rom, kan de lades mer fleksibelt – hvor som helst på lageret der det finnes passende strømuttak.
  • Litiumbatterier gir lavere energiforbruk og reduserte utslipp sammenlignet med tradisjonelle blysyrebatterier.

Derfor bør du velge litium – selv om prisen er høyere

Mange er skeptiske til trucker med litiumbatterier fordi prisen i utgangspunktet er høyere. Men ser du litt lenger enn til selve inngangsprisen, er det mye å hente.

Litiumbatterier reduserer CO₂-utslippene med opptil 20 % sammenlignet med blysyrebatterier. Det gir en tydelig miljøgevinst – samtidig som batteriene varer lenger, krever mindre vedlikehold og kan lades mer fleksibelt.

Ja, investeringen i litium er høyere – både for selve batteriet og laderen. Men den ekstra kostnaden tjenes raskt inn igjen, nettopp på grunn av alle fordelene jeg har nevnt tidligere.

Så hvorfor velger så mange fortsatt blysyre? Svaret er ofte vane. Mange går for det de kjenner og føler seg trygge på – og ser kun på prislappen her og nå. Litium har faktisk bare vært vanlig i truckbransjen de siste ti årene, og fortsatt er det mange som ikke kjenner godt nok til teknologien.

Kanskje handler det mest om kunnskap – og om å tørre å tenke litt nytt? Jeg mener det er all grunn til å stille spørsmålet: Har vi egentlig råd til å la være å velge litium?

Les også:

Blir det stadig vanskeligere å forsvare de økte kostnadene? Da har du fått sterke signaler om at det er på tide med fornyelse og effektivisering.

Trucken skal tilpasses føreren – ikke batteriet

Mange virksomheter velger fortsatt bly/syre fordi det virker billigst – særlig hvis truckene brukes lite og miljø ikke står øverst på agendaen. Men dette er i ferd med å endre seg. Bly/syrebatterier er på vei ut av bransjen, og derfor er det viktig å spre kunnskap om fordelene ved litium.

Hos Jungheinrich produserer vi våre nyeste Powerline-modeller utelukkende med litiumbatterier. Her er batteriet integrert i truckens konstruksjon – og det gir helt nye muligheter. Når vi ikke lenger må ta hensyn til et plasskrevende blybatteri, kan vi designe trucken med føreren i fokus. Resultatet er bedre ergonomi, høyere ytelse og smartere utnyttelse av plassen – noe som også gir en økonomisk gevinst.

Vil du ta et valg som er både lønnsomt og bærekraftig? Da bør du se nærmere på elektriske trucker med litiumbatteri.

I Jungheinrich har vi et klart mål: Å hjelpe kundene våre over på helelektrisk drift. Ønsker du å vite mer om hva slags ulike trucker vi kan tilby deg? 

Ta kontakt med salgsdirektør Fredrik Høyer-Dahl!

Direktør salg, enablement & operations

Fredrik Høyer-Dahl

Fredrik Høyer-Dahl

fredrik.hoeyer-dahl@jungheinrich.no

Ta kontakt

 

Lurer du på noe?