Grønn logistikk og bærekraft står høyere på agendaen enn noensinne. Så hva kan du som bedrift faktisk gjøre for å bidra? Et godt sted å begynne er å se nærmere på hvilke trucker dere bruker – og ikke minst hvilken batteritype de har. For det er langt fra likegyldig hvilken elektrisk truck du velger.
Av Fredrik Høyer-Dahl
God logistikk handlet tidligere først og fremst om å bruke ressursene mest mulig effektivt – i et økonomisk perspektiv. I dag handler det i like stor grad om å redusere belastningen på miljøet. Dette kalles grønn logistikk.
Produksjon og transport påvirker klima og miljø, og grønn logistikk handler om tiltak som kan redusere fotavtrykket. Målet er å gjøre hele virksomheten mer bærekraftig – samtidig som driften fungerer like godt som før.
Et viktig og konkret tiltak er å se på hvilke trucker du bruker i lageret. I Jungheinrich produserer og selger vi kun elektriske trucker. Faktisk solgte vi ikke én eneste truck med forbrenningsmotor i 2021 – og det samme gjelder for 2022.
Men det er ikke nok at trucken er elektrisk. Batteriteknologien har også mye å si – både for drift, miljø og økonomi. Derfor bør du velge en leverandør som tilbyr elektriske trucker med litiumbatterier.
Derfor bør du velge litium fremfor blysyre:
Mange er skeptiske til trucker med litiumbatterier fordi prisen i utgangspunktet er høyere. Men ser du litt lenger enn til selve inngangsprisen, er det mye å hente.
Litiumbatterier reduserer CO₂-utslippene med opptil 20 % sammenlignet med blysyrebatterier. Det gir en tydelig miljøgevinst – samtidig som batteriene varer lenger, krever mindre vedlikehold og kan lades mer fleksibelt.
Ja, investeringen i litium er høyere – både for selve batteriet og laderen. Men den ekstra kostnaden tjenes raskt inn igjen, nettopp på grunn av alle fordelene jeg har nevnt tidligere.
Så hvorfor velger så mange fortsatt blysyre? Svaret er ofte vane. Mange går for det de kjenner og føler seg trygge på – og ser kun på prislappen her og nå. Litium har faktisk bare vært vanlig i truckbransjen de siste ti årene, og fortsatt er det mange som ikke kjenner godt nok til teknologien.
Kanskje handler det mest om kunnskap – og om å tørre å tenke litt nytt? Jeg mener det er all grunn til å stille spørsmålet: Har vi egentlig råd til å la være å velge litium?
Les også:
Mange virksomheter velger fortsatt bly/syre fordi det virker billigst – særlig hvis truckene brukes lite og miljø ikke står øverst på agendaen. Men dette er i ferd med å endre seg. Bly/syrebatterier er på vei ut av bransjen, og derfor er det viktig å spre kunnskap om fordelene ved litium.
Hos Jungheinrich produserer vi våre nyeste Powerline-modeller utelukkende med litiumbatterier. Her er batteriet integrert i truckens konstruksjon – og det gir helt nye muligheter. Når vi ikke lenger må ta hensyn til et plasskrevende blybatteri, kan vi designe trucken med føreren i fokus. Resultatet er bedre ergonomi, høyere ytelse og smartere utnyttelse av plassen – noe som også gir en økonomisk gevinst.
Vil du ta et valg som er både lønnsomt og bærekraftig? Da bør du se nærmere på elektriske trucker med litiumbatteri.
I Jungheinrich har vi et klart mål: Å hjelpe kundene våre over på helelektrisk drift. Ønsker du å vite mer om hva slags ulike trucker vi kan tilby deg?
Fredrik Høyer-Dahl
fredrik.hoeyer-dahl@jungheinrich.no
Telefon