Den brukte trucken er vasket og polert til perfeksjon. Prisen stemmer – er det et skikkelig røverkjøp? Når du skal kjøpe brukt gaffeltruck er det enda viktigere å sjekke at alt er på plass og som det skal, enn om du skal kjøpe ny.
Hvem vet hvor mange kilometer den har kjørt i løpet av sin levetid, hvor hardt den er brukt og hva som skjuler seg under karosseriet?
Vi har laget en sjekkliste som hjelper deg når du har tenkt å kjøpe en brukt truck. Basert på ni kriterier kan du sjekke truckens "hjerte og lunger".
Begynn med å stille deg disse spørsmålene: Er gaffeltrucken den riktige for ditt behov? Passer den til lokalene den skal brukes i? Kontroller gjennomkjøringshøydene og arbeidsgangbreddene. Tips: Rådfør deg med fagfolk om ditt bruksbehov.
Kast et blikk på typeskiltet og restkapasitetsdiagrammet. Er de riktig plassert? Refererer de til masten og tilbygget som faktisk finnes på trucken? Deler av eller hele masten kan være skiftet. I tillegg er det viktig at CE-sertifikatet er tilgjengelig. Dette dokumenterer at trucken er tillatt for bruk innen EUs indre marked.
Bruksanvisningen skal også være tilgjengelig. I tillegg skal alle klistremerker og varselskilt være på riktig språk. Foreligger det en rapport om sakkyndig kontroll som viser at gaffeltrucken er testet i henhold til ulykkesforebyggende forskrifter?
Be om å få se servicerapportene. Er trucken vedlikeholdt regelmessige? Er driftstimene riktig dokumentert?
Visuell inspeksjon av en gaffeltruck er én ting, noe annet er det å prøvekjøre den. Ta en funksjonstest! Denne begynner med kaldstart hvis trucken har forbrenningsmotor: Utvikles det (for) mye eksos? La gaffeltrucken gå med motoren i gang et kvarter på et rent underlag og betjen alle hydraulikkfunksjoner. Er det lekkasjer?
Særskilte kontroller for masten: Kontroller om det er slark mellom mastprofil og gaffelbord. Lasten skal være stabil. Senkes mast og gafler under lasten?
Se nøye etter om gaflene og festene deres har sprekker. Låsingene må finnes og fungere feilfritt. Mål tykkelsen på gaffelbremsen. Gaflene skal minimum ha 90 prosent av tykkelsen til gaffelryggen.
Kontroller styringen! Kjører gaffeltrucken stabilt i sporet?
I tillegg må bremsene være i orden og fungere likt på begge sider. Fungerer parkeringsbremsen?
Kontroller belysningen. Fungerer alle lys? Kabler og tilkoblinger må være i orden, og det skal ikke være fukt i lampehusene.
Hvis det dreier seg om en elektrisk truck, skal man deretter kontrollere tilstanden til batteriet. Grønne eller hvite krystaller på polene indikerer sulfatering, og hvis celler buler ut kan dette tyde på at batteriet er gammelt. Begge deler kan føre til at batteriet svikter. Spør selgeren om det er garanti på batteriet og om det er godt sjekket. Finnes det en testprotokoll?
Dekkslitasje er alltid et tema. Kontroller dekkene. Er de skadet? Har de rifter eller brister? Er de såkalte "slitasjemerkene" (dekkslitasjeindikatorene) godt synlige?
Er det synlige rustskader? Finnes det buler eller deformeringer? Ikke glem garantien. Hva tilbyr selgeren deg? Sjekk også hvor lenge og for hvilke funksjoner/deler/utstyr gjelder garantien?
Prøvekjøring på selgerens sted erstatter ikke test på stedet den skal brukes. Det er optimalt om selgeren gir deg mulighet til å teste trucken der den skal brukes. Det er her du får testet tilstanden til trucken best. Og fremfor alt får du testet om trucken passer til det den faktisk skal brukes til.