Stortinget har vedtatt en lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som kalles «Åpenhetsloven».
Vårt arbeid setter søkelys på målet om å skape bærekraftige verdier og respektere internasjonale etiske retningslinjer. Dette er en del av vår bedriftskultur og motivasjon for vår kontinuerlige jakt på utvikling. Vi har en forpliktelse til å ta vare på våre ansatte, kunder, forretningspartnere og gjennomføre alle våre aktiviteter på en måte som viser respekt, integritet og et høyt nivå av forretningsetikk. Vi setter også søkelys på bærekraftig og økologisk forvaltning i våre handlinger.
Våre ansatte er ryggraden til Jungheinrich Norge AS. Det er viktig for oss at de ansatte skal trives, at deres rettigheter blir respektert og at vi bidrar til å fremme deres utvikling. Et sterkt forhold til våre kunder og forretningspartnere gjennom årtier har lagt grunnlaget for våre gode resultater.
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022 i Norge, og Jungheinrich Norge AS slutter seg til FNs menneskerettigheter og bærekraftsmål.
Jungheinrich tar åpenhetsloven på alvor og arbeider aktivt for å oppfylle kravene den stiller. Vår tilnærming til åpenhetsloven omfatter flere tiltak som sørger for at loven følges og kravene blir oppfylt. Vi tar årlige risikovurderinger for å identifisere mulige brudd på åpenhetsloven og situasjoner som kan føre til risiko. Ved å være proaktive i vår tilnærming, kan vi håndtere mulige risikoer på en effektiv måte.
Styret i Jungheinrich Norge ble tidlig involvert og informert om de lokale planene for å ivareta lovens mål. Samtidig pågår det et stort prosjekt på Jungheinrich-konsernets hovedkontor, der vi jobber med å vurdere leverandører i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Dette prosjektet dekker nå de fleste av våre virksomheter, og verktøyene er allerede i bruk for mange av leverandørene i Norge.
Styret har ansvaret for å sikre at menneskerettigheter og miljøhensyn blir fulgt, mens avdelingslederne har ansvaret for å følge opp og kommunisere interne retningslinjer og prosesser. Styret bruker Jungheinrich sitt globale Compliance Management System og samarbeider med Human Rights-organisasjonen for å sikre etterlevelse av regelverk og beskyttelse av menneskerettigheter. Her er det etablert et effektivt system for risikostyring knyttet til menneskerettigheter. Jungheinrich-konsernets Sustainable Supply Chain Management - Core Team (SSCM-CT) leder og gjennomfører bærekraftige aktiviteter, spesielt når det gjelder menneskerettigheter i forsyningskjeden.
Åpenhetsloven krever at vi gjør grundige vurderinger og rapporterer om dem internt i vår organisasjon. Dette innebærer at vi undersøker og vurderer nåværende og mulige negative virkninger på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi tar også hensyn til relevante lover og forskrifter som arbeidsmiljøloven, internkontrollforskriften og likestillings- og diskrimineringsloven.
Jungheinrich er en av verdens ledende leverandører av industrielle trucker. Selskapet tilbyr et bredt spekter av truckmodeller samt komplette løsninger innen lager og logistikk.
I tillegg til et omfattende utvalg av trucker, tilbyr Jungheinrich også programvare for lagerstyring og automatiserte trucksystemer.
Jungheinrich Norge drifter en leieflåte på nærmere 1000 trucker, og arrangerer truckførerkurs og sikkerhetsopplæring for å sikre at kundene får riktig kompetanse og trygg bruk av produktene.
I Norge bidrar i dag 154 Jungheinrich-ansatte til en årlig omsetning på rundt 700 millioner kroner.
Vi tilhører NACE-bransjen 46.693: «Engroshandel med maskiner og utstyr til industri ellers». Maskiner, utstyr og reservedeler leveres fra Jungheinrich-fabrikker i Tyskland, Tsjekkia og Romania.
Felles produktkunnskap og servicekompetanse sikres og oppdateres fra vårt globale hovedkontor i Hamburg.
De fleste av våre strategiske leverandører er lokalisert i Tyskland og Skandinavia, og vi samarbeider også med viktige partnere i Frankrike og Sverige.
Jungheinrich-konsernet har i mange år hatt et sterkt fokus på ansvarlige innkjøp.
Vi har lang erfaring med å velge leverandører basert på kriterier som kvalitet, bærekraft, arbeids- og menneskerettigheter, samt pålitelig levering.
For å sikre et ansvarlig og transparent samarbeid krever vi at alle leverandører har en felles forståelse av våre etiske retningslinjer.
I tillegg må det foreligge en signert forpliktelse til å følge Åpenhetsloven. Dette er et grunnleggende krav for å kunne inngå og opprettholde samarbeid med oss.
Dette har alltid vært et krav ved innkjøp, tilbudsforespørsler og kontraktsinngåelser – og vil fortsatt være det fremover.
Gjennom disse tiltakene ønsker vi å sikre at vår virksomhet opererer i samsvar med Åpenhetsloven, fremmer åpenhet og transparent kommunikasjon, og reduserer risikoen for brudd på loven.
Vi gjennomfører årlig en grundig leverandørkartlegging basert på en matrise med følgende parametere:
Basert på siste årsavslutning og et innkjøpsvolum på over 50 000 NOK per leverandør, har vi gjennomført en omfattende evaluering av en tredjedel av våre leverandører, og dekket ca. 98 % av det totale innkjøpet.
For regnskapsåret 2024 er det ikke funnet noen avvik eller brudd på kravene i Åpenhetsloven.
Vår forpliktelse til åpenhet og etterlevelse er en sentral del av vår tilnærming til ansvarlig og etisk forretningsdrift.
Dette ønsker vi å tydeliggjøre i dialogen med leverandører, og bekrefte gjensidige forventninger i tråd med gjeldende aktsomhetsvurderinger.
Med mål om å opprettholde langsiktige samarbeid har mange av våre leverandører allerede en godkjent profil på INTEGRY NEXT.
Vi har nå startet prosessen med å invitere ytterligere 35 leverandører til plattformen. Prosessen støttes av Compliance-avdelingen ved hovedkontoret i Tyskland.
Dersom du har spørsmål om hvordan vi etterlever våre etiske retningslinjer og følger Åpenhetsloven, ta kontakt med vår kvalitets- og HMS-sjef på følgende e-postadresse: Michael.Buchholz@jungheinrich.no