Call4Service
02350 Servicetelefon Gratis telefonnummer
Kontaktskjema
Nyhetsbrev
Løvenskiold header

Fra delvis dieseldrift til helelektrisk hos Løvenskiold på Fossum

Etter et halvt års anbudsprosess har Løvenskiold Handel inngått en kontrakt på 3 år med opsjon på 6 år med totalleverandøren Jungheinrich. De skal bidra med en gradvis overgang fra delvis dieseldrift til helelektrisk drift på sentrallageret på Fossum, i Maxbo-varehus og regionslagre over hele landet

Aktiv anbudsprosess

Anbudsprosessen startet våren 2021 og tok et halvt års tid. Kravene fra Løvenskiold til ny leverandør var klare:

Krav fra Løvenskiold til ny leverandør:

  • Trengte en aktør som hadde et stort produktsortiment for å få ned antall kontaktpunkter 
  • Ønsket å forholde seg til færre leverandører
  • Driftsstabilitet på utstyret viktig 
  • Rask responstid i forhold til reservedeler viktig
  • Sterkt fokus på samfunnsansvar
  • Avvikling av dieseltrucker, leverandør måtte tilby helelektriske trucker som dekket alle behov

Det var flere grunner til at Jungheinrich vant anbudsrunden med Løvenskiold. «Én av hovedgrunnene til at Jungheinrich vant denne kontrakten, er at de har et stort produktsortiment og at de er gode på elektriske trucker», sier driftssjef Aurimas Michniovas hos Løvenskiold.

Løvenskiold i tekst

Driftsstabilitet var også et svært viktig punkt for Løvenskiold under anbudsprosessen. Jungheinrich har reservedelslevering over natten. Bestiller teknikeren deler før klokka 15.00, har vedkommende dem i bilen innen klokka 06 neste morgen.

Christian Fossbakk som er innkjøpssjef hos Løvenskiold legger til at det har vært viktig for Løvenskiold å få ned antall kontaktpunkter, slik at de kan forholde seg til færre leverandører.

«Én av hovedgrunnene til at Jungheinrich vant denne kontrakten, er at de har et stort produktsortiment og at de er gode på elektriske trucker», sier driftssjef Aurimas Michniovas hos Løvenskiold.

Adam Conrad, Key Account Manager

Key Account Manager Adam Conrad i Jungheinrich Norge berømmer Løvenskiold for en anbuds- og samarbeidsprosess som har vært tidenes mest objektive og aktive.

Han trekker spesielt frem hvordan Løvenskiold gjennomførte en ordentlig markedsundersøkelse før RFI (request for information), der de ba om tilbakemelding fra en stor mengde leverandører. De var villige til å lytte og lære i forhold til hva som var viktig å tenke på for framtidige vurderinger, og de ønsket å lære hva som var spesielt med de ulike truckmerkene. De favoriserte ikke noen av truckleverandørene, men ga en nøytral beskrivelse av oppgavene som skulle løses og lot leverandøren selv få utfordre dem på hva de trengte og hadde behov for. I tillegg var Løvenskiold åpne for nytenkning, og Jungheinrich fikk lov til å anbefale nye og kreative løsninger som gikk på tvers av hva som tidligere var blitt levert. Adam forteller at vi på den måten kunne skreddersy en attraktiv, kostnadseffektiv og framtidssikker løsning, samtidig som vi opprettholdt driftsstabiliteten hos Løvenskiold. Et stort utvalg av elektriske produkter, en skreddersydd løsning og en veldig god og tett dialog under anbudsprosessen: Dette var ingrediensene som skulle til for å skape den gjensidige tryggheten som var nødvendig for at Løvenskiold valgte Jungheinrich som ny nasjonal leverandør. Slik fikk Jungheinrich tilliten som en helt ny landsdekkende samarbeidspartner i Løvenskiold-systemet.

For å vise Løvenskiold i en tidlig fase at de hadde valgt riktig samarbeidspartner, satte Jungheinrich seg et hårete mål som ble gjennomført i startfasen. Jungheinrich besøkte nesten alle Maxbo-varehusene i løpet av kun to måneder for å få en oversikt over behovene i hver enkelt butikk. Adam forteller at på den måten kunne vi i starten av mars 2022 legge inn alle bestillinger for ett år frem i tid.

«Vi så på det som svært viktig at alle Maxbo-avdelingene skulle få en god relasjon til Jungheinrich, og vi ønsket å gå igjennom de ulike behovene sammen med varehussjefene i hvert enkelt varehus», sier Key Account Manager Adam Conrad i Jungheinrich Norge

Både Løvenskiold og Jungheinrich er så langt godt fornøyde med samarbeidet. Nåværende kontrakt med Løvenskiold har en total varighet på inntil 9 år inkludert opsjoner. Flere utskiftinger er forventet i årene som kommer. Partene kjenner hverandre godt fra et tidligere forhold som varte i 13 år. Nåværende samarbeid startet i en tøff tid med korona, krig, ressursmangel, økte trevarepriser og påvirkede leveringstider. Driftssjef Aurimas Michniovas refererer til en tøff tid, men de skjønte at de måtte være tidlig ute med truckbestillingene.

Christian var ny innkjøpssjef i Løvenskiold, men hadde lang erfaring med anbudsprosesser fra tidligere arbeidsforhold. For ham var det viktig å se truckene, få dem inn i bedriften, prøve dem og finne de riktige maskinene. Og det var viktig for ham å ikke putte for mye ekstrautstyr inn i truckene, slik at kostnadene kunne holdes nede. Og han var klar på at han ville ha én totalleverandør som kunne dekke alle behov i alle landets butikker.

Aurimas forteller at det er viktig at leverandøren ordner opp i situasjoner etter hvert som de oppstår. Han sier videre at Jungheinrich har gjort det ved at de bytter ut trucker og ordner opp hvis det har blitt gjort feil. I tillegg sier Aurimas at de har et svært godt samarbeid med Jungheinrich sin servicetekniker som gjør mange individuelle justeringer på truckene, sånn at operatørene skal bli fornøyde. Aurimas og Christian legger til at Jungheinrich har vært tilgjengelig hele tiden og at de er veldig fornøyde med prosessen og samarbeidet så langt. I tillegg er service raskt på plass når det er behov for det, noe som er viktig i en travel bedrift med stort ansvar overfor kundene.

Omstilling fra delvis dieseldrift til helelektrisk drift

I løpet av 2022 ble over 45 nye leasingtrucker fra Jungheinrich bestilt til sentrallageret og til alle landets Maxbo-butikker. På sentrallageret på Fossum går 21 av disse truckene, som er en god miks av elektriske palletrucker, pallestablere, skyvemasttrucker, plukktrucker og motvektstrucker. Fra før er rundt 20 dieseltrucker i drift hos Løvenskiold per i dag. Resten er elektriske. Alle dieseltruckene blir fortløpende byttet ut med elektriske og målet er klinkende klart: sentrallageret og alle Maxbo-avdelinger skal bli helelektriske, selv med nesten døgnkontinuerlig drift! Et litt hårete mål i en bedrift som Løvenskiold, der de største dieseltruckene går over 3000 timer i året. Men målet er helt innafor og i tråd med både samfunnsansvaret og miljøfokuset som Løvenskiold og Jungheinrich deler. De 101 ansatte på sentrallageret på Fossum som jobber 2 turnuser har fått et bedre arbeidsmiljø ved å gå over til elektriske trucker.  

Løvenskiold Aurimas truck 4000x2000

«Diesel har fungert bra utendørs til vår bruk, men nå må vi tenke miljø og ta ansvar ved å gå over til elektrisk», sier driftssjef Aurimas Michniovas i Løvenskiold.

Aurimas sier at diesel har vært enkelt, men at de nå må tenke miljø og ta ansvar. Derfor bygger de et eget bygg med ladestasjoner bak sentrallageret hvor de store motvektstruckene skal lades. Her blir det 400-voltslading i et oppvarmet bygg. Løsningen blir en kombinasjon av batterilading og batteribytte på de største truckene. «Dette vil løse utfordringene vi har med omstilling til helelektrisk drift for de store og tunge maskinene som brukes mye», utdyper han. Salgskonsulent Espen Fristad hos Jungheinrich legger til: «Siden Jungheinrich helt har sluttet å produsere dieseltrucker, er det elektrisk som gjelder i alle ledd.» Han tilføyer at i prinsippet skal to skift på én batterilading gå, men at elektriske femtonns trucker som går så mange timer i året som dagens dieseltrucker, krever enormt med strøm. For disse vil en batteribyttestasjon være det sikreste, hvor du bytter til et nytt, fulladet batteri og setter det gamle på lading. Han forteller videre at hele batteribytteprosessen kun tar rundt 4 minutter og at de ansatte vil få god opplæring i å bytte batteri på en effektiv måte. 

«Siden Jungheinrich helt har sluttet å produsere dieseltrucker, er det elektrisk som gjelder i alle ledd», sier salgskonsulent Espen Fristad i Jungheinrich Norge

Espen legger også til at det i prinsippet skal fungere med Li-ion på disse truckene, men på grunn av at det opprinnelig lå et gammelt sagbruk her, er det utfordringer knyttet til infrastrukturen i omstillingen til en logistikkbedrift som Løvenskiold. Derfor er blysyre valgt for disse elektriske gaffeltruckene.

Smart flåtestyringssystem

I løpet av 2023 starter Løvenskiold opp med Jungheinrich sitt eget flåtestyringssystem, Fleet Management System (FMS). Dette er et smart system som blant annet hjelper bedriften med å få oversikt over faktiske kostnader for hver enkelt truck i bruk.

«Egenskader er en av de største utgiftspostene innenfor truckdrift i dag. Vi ser stor forskjell i kostnadsstyringen og kostnadsoversikten til bedrifter som bruker flåtestyringssystemet Fleet Management System kontra de som ikke gjør det», sier Key Account Manager Adam Conrad i Jungheinrich Norge

Støtsensorer inne i trucken vil gi Løvenskiold god oversikt over hvordan den enkelte operatøren kjører trucken. Her vil skader forårsaket når og av hvem, bli registrert. Dette fører til at operatørene blir mye mer bevisst på egen kjøring.

I dag krever dette systemet en investering som fortrinnsvis er forbeholdt storkunder, men Jungheinrich jobber med å gjøre dette tilgjengelig for de aller fleste kunder. «Egenskader er en av de største utgiftspostene innenfor truckdrift i dag, og vi ser stor forskjell på både kostnadsstyringen og kostnadsoversikten i bedrifter som bruker dette systemet kontra de som ikke gjør det», sier Adam. Han sier videre at i tillegg har dette systemet en stabiliserende og betryggende effekt for driften ved at man tidligere oppdager og kan utbedre skader på trucker, reoler og bygg før slike skader får større konsekvenser. Dette er tungtveiende argumenter i de aller fleste virksomheter, sett fra et HMS- og kostnadsperspektiv. Adam legger til at resultatene av systemet i bruk er så tydelige at det er forventet at flere kunder over tid vil vurdere dette systemet som en viktig og god investering for sin bedrift med mange positive bieffekter. Blant annet vil det på personalsiden bidra til et tryggere arbeidsmiljø med færre skader, og på økonomisiden gi økt kostnadskontroll og en positiv nedadgående kostnadstrend. Dette skaper igjen økt forutsigbarhet og forenkler ledelsens planlegging av drift og økonomi. Han legger til at med flåtestyringssystemet er alt dokumentert digitalt, noe som også kan være svært viktig juridisk sett.

##################

Om Løvenskiold

Løvenskiold er en familievirksomhet med røtter tilbake til 1649. Konsernet er en ledende aktør innen handel, eiendom, skogbruk og jordbruk.

Løvenskiold handel er konsernets største virksomhetsområde og eier og driver bo- og byggevarekjeden Maxbo. Maxbo er etablert med nærmere 70 byggevarehus fordelt på Maxbo, Maxbo stormarked og Maxbo proff over hele landet. Den nordligste ligger i Trondheimsområdet. Løvenskiold handel har et sentralt distribusjonsanlegg på Fossum i Bærum, som betjener egne og flere eksterne kjeder. Sentrallageret er blant Norges mest moderne og effektive med et samlet lagerareal på 21 000 m2.

Bildegalleri Løvenskiold

Ønsker du å bytte ut diesel med elektrisk? Vi hjelper deg gjerne!

Vi hjelper deg gjerne

IKON Contact Module Global

Du kan også kontakte oss på kontakt@jungheinrich.no

Telefon

+ 47 02350

Ta kontakt

Lurer du på noe?