02350 Servicetelefon Gratis telefonnummer
Kontaktskjema
Nyhetsbrev
Bjarne Brøndbo_Anders Greftegreff_990x524

Bil1Din AS

Med gjenbrukstanken i ryggmargen og blikket festet mot fremtiden, har familiebedriften i Namsos en klar visjon: Å ta igjen svenskene og øke leveransen til bilbransjen. Med et moderne nyoppført lagerbygg og en halvautomatisk smalgangstruck levert av Jungheinrich, er Bil1Din på god vei!

Fra skraphandler til en av Norges største på omsetning av brukte bildeler
Det blir fort liv når Bjarne Brøndbo og familien lager åpningsfest en sensommerdag i august i 2021. I tillegg til oss, var blant andre Distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland blant de mange gjestene på den offisielle åpningen av den nye fabrikken for produksjon av brukte bildeler ved hovedkvarteret til Bil1Din på Skage, 15 kilometer øst for Namsos. Hun og vi lot oss imponere av de nye lokalene. For det er all grunn til å være fornøyd når familiebedriften går så det suser på tredje generasjon. Foreldrene til Bjarne startet som skraphandlere med håndtering av bilvrak på midten av 70-tallet, den gang vrakpanten ble innført. På slutten av 80-tallet overtok Bjarne og kona Lise Greftegreff bedriften som fikk navnet «Namdal bilopphuggeri AS». Merkenavnet «Bil1Din» kom til på 2000-tallet, men det er først ganske nylig at «Bil1Din AS» har blitt det offisielle foretaksnavnet på bedriften. Da de tre sønnene til Bjarne og Lise, Anders, Tobias og Espen, nylig proklamerte at de ville overta familiebedriften og satse, falt mye på plass for Bjarne og kona. Det gjorde at de turte å satse på brukte bildeler og investere i framtida gjennom nytt og moderne lager, ny administrasjonsbygning og nytt verksted. De forventer en omsetning på rundt 60 millioner kroner i år, der delesalget står for 50 av disse. Arbeidsstokken hos Bil1Din har økt fra åtte ansatte for ti år siden til 28 i dag.

DSC_6446

Samarbeid med Jungheinrich
Bjarne tok kontakt med Jungheinrich i juli 2019, fordi de hadde bestemt seg for å bygge nytt lager da det gamle brant ned. Han hadde lest om oss og sett videoer på nettet. Ragnar Pettersen, Sales Manager Logistic Systems hos Jungheinrich Norge, tok umiddelbart kontakt, og det ble starten på et godt samarbeid. Mye skulle avklares og diskuteres, men de ble enige om et reolsystem med plass til totalt 150 000 deler fordelt på drøyt 4000 palleplasser samt en halvautomatisk truck av typen EKX 410, som selv finner veien til riktig palleplass i lageret ved hjelp av navigasjon.

Bjarne Brøndbo
Gründer Bil1Din

«Ragnar Pettersen og Jungheinrich var meget viktige i hele prosessen fra planlegging av lager til valg av truckløsning. Som kunde følte vi oss godt ivaretatt.»

Anders Greftegreff på JH-truck

Sirkulær økonomi i praksis – bærekraftig bildemontering
Gjenbruk er framtida! Det er ikke tvil om at de mener det, når du ser hvordan Bil1Din investerer i og legger planer for veien videre. Målet til Bil1Din er å gjøre et grønt billiv enklere ved å tilby Skandinavias beste bruktbildeler, sier Bjarne. Til tross for at nybygget så vidt er innviet, ønsker daglig leder Anders Greftegreff å bygge et helautomatisk robotisert plukkanlegg i nabobygningen på litt sikt. Han sier at Sverige har ti års forsprang når det gjelder denne bransjen, og hvordan de tenker. De har et tettere forhold til bilbransjen, der 13–14 prosent av skadereparasjonene skjer med brukte bildeler. Til sammenligning er denne prosentandelen på tre–fire i Norge. Det er denne prosentandelen Greftegreff/Brøndbo er enige om at skal opp til iallfall svenskenes nivå. Med en bransje i stor vekst og med et globalt søkelys på bærekraft, har vi troen på at de får til det – og enda mer.

Og vi slenger på denne infoen som er verdt å bite seg merke i hvis du har et gammelt utrangert kjøretøy stående og slenge et sted: Etterlatte bilvrak forsøpler miljøet og gir utslipp av helse- og miljøfarlige kjemikalier. Leverer du det derimot til biloppsamlingsfirmaer som for eksempel Bil1Din, sendes det gjennom gjenvinningsprosesser, og du er med på å bidra til en renere klode. Etter sortering kommer materialene fra bilen ut på den andre siden som nye råstoff. Størsteparten av materialene i bilen er metall, jern og stål. Men det er også mye aluminium som kan brukes om igjen. Materialene fra kasserte kjøretøy blir blant annet brukt til armaturer, kabler, kontormøbler, binders, autovern, lyktestolper, tog- og trikkeskinner, gjerder, bestikk, gryter og kokekar, deler til vaske- og oppvaskmaskiner – og nye bildeler. Det er sirkulær økonomi i praksis, og noe vi i Jungheinrich er stolte over å få ta del i!

Foto: Line og Eivind Berre

Ragnar Pettersen
Sales Manager Logistic Systems hos Jungheinrich Norge

«Vi i Jungheinrich er stolte over å få bidra til kanskje Skandinavias mest moderne anlegg for brukte bildeler hos Bil1Din i Namsos.»

Bil1Din lager

Ønsker du å effektivisere lagerdriften?

Ta kontakt med oss, vi hjelper deg gjerne!

Stage Utbytte

Ta kontakt for en uforpliktende forespørsel til logistikkavdelingen

Ta kontakt

Lurer du på noe?