Kundereferanse Rolls-Royce
Totalpakke fra Jungheinrich

Rolls-Royce Marine AS

Jungheinrich har besøkt Rolls-Royce Marine i Ulsteinvik som ligger idyllisk til på Hareidlandet i Ulstein kommune i Møre og Romsdal. 

Rolls-Royce Marine AS, Propulsion – Ulsteinvik
Ulstein Propeller ble etablert i 1965 og ble etter hvert en del av Ulsteinkonsernet.
I 1999 ble de kjøpt opp av Vickers, som igjen ble kjøpt av Rolls-Royce.
Rolls-Royce Marine AS har avdelinger i Bergen, Brattvåg, Hareid, Hjørungavåg og Ulsteinvik.
Avdelingen i Ulstein har om lag 450 ansatte som til sammen produserer cirka 10 propellanlegg i uka. Avdelingen består av flere store bygg, og flere er under oppføring grunnet stor vekst de siste årene. Flere lærlinger er å se i bedriften.

Strenge og velfungerende HMS-krav
Etter registrering får vi på oss verneutstyr og blir vist rundt på anlegget av arbeidsleder Ronny Rønning. Et svært ryddig og velfungerende anlegg møter oss. I en bransje som dette med så mye stort og tungt utstyr, vil en eventuell ulykke kunne få fatale følger. Derfor er kravene til sikkerhet og helse strenge. Blant annet nedjusteres hastigheten på truckene når de ankommer anlegget. Maksimal hastighet ute er 15 kilometer i timen, inne er grensen satt til 7 kilometer i timen. Ulike fargekoder i gulvene forteller også hvor man skal gå og hvor man kan kjøre. Gående har ikke lov til å bevege seg over feltet for kjørende trafikk. Alt nøye gjennomtenkt – av sikkerhetsmessige årsaker.

Stor kapasitet
Ronny forteller at de både produserer og reparerer propeller til fiskebåter, handelsflåten, offshore, ferger, kystfartøy og cruiseskip. Den letteste propellen de har produsert veier 1 tonn, den tyngste 65 tonn. Den tyngste de har hatt til reparasjon veide over 300 tonn.

Rundt om på bedriften kjøres det elektriske motvektstrucker, støttebenstrucker og skyvemasttrucker fra Jungheinrich. Ute har de en 9-tonns dieseltruck for tunge løft. Mens vi var på besøk fikk de levert en ny motvektstruck som ble løftet ned fra lastebilen med denne trucken.

Må være gult
Det må være gult, hevder Ronny. Det er totalpakken fra Jungheinrich som er årsaken til at de kjører våre trucker. Selger Kai J. Evensen og servicetekniker Håvard Mårstøl har mye av æren for dette. De yter en unik service overfor Rolls-Royce. Servicetekniker Håvard stiller opp uansett tid på døgnet, noe som betyr mye for Ronny og de andre i bedriften som er avhengige av at utstyret fungerer til enhver tid.

Nytt opplæringssenter i Ålesund
Rolls-Royce har de siste årene fokusert på å skape et bedre opplæringstilbud både for kunder og egne serviceingeniører. Det nye senteret på 3300 kvadratmeter skal etter planen tas i bruk 1. oktober 2011. Opplæringssenteret til Rolls-Royce i Ålesund blir en del av Norsk Maritimt Kompetansesenter.

En stor fordel ved senteret er å tilby opplæring innenfor samtlige produkter i Rolls-Royce Marine sin portefølje på samme sted. Kursdeltakerne vil få både teoretisk og praktisk opplæring, der også avansert simulatoropplæring inngår for å trene under svært realistiske forhold.
Behovet for opplæring på disse produktene er stort, og større vil det bli i fremtiden grunnet stadig mer avansert utstyr. I tillegg er det ventet at det vil bli stilt krav til obligatorisk opplæring på en rekke produkter for de som skal håndtere disse om bord i et fartøy.

En stor takk til Ronny og Sveinung!


Tekst/foto: Ellen Herness og Beate Hoel Løken

Lurer du på noe?