Call4Service
02350 Servicetelefon Gratis telefonnummer
Kontaktskjema
Nyhetsbrev
Lagernavigasjon i smalgangen hos Würth

Nærmest feilfritt med lagernavigasjon hos Würth

Januar 2023: Würth Norge AS holder til på Gjelleråsen rett utenfor Oslo. De har levert forbruksmateriell til håndverkere, verksteder og industri i over 50 år i form av blant annet festemateriell, verktøy, kjemi, verneutstyr og maskiner.

Hos Würth har de brukt lagernavigasjon i smalgangen i mange år. Hva er lagernavigasjon i smalgangen, hvordan fungerer det og hva er fordelene med det? 

Siden 2017 har to halvautomatiske smalgangstrucker fra Jungheinrich av typen EKX 514 vært i bruk på Gjelleråsen. Ragnar Pettersen som er salgssjef for logistikksystemer hos Jungheinrich Norge, forklarer: «Disse navigerer i smalgangen via et WMS-system (lagerstyringssystem), et forbindelsespunkt (f.eks. WLAN), en dataterminal på trucken og transpondere (små pilleformede kapsler) som er boret ned i gulvet. Disse snakker med trucken, sånn at den til enhver tid vet hvor den befinner seg». Han forteller videre at alt føreren trenger å gjøre er å kjøre inn i oppgitt reolgang og gasse. Trucken finner selv raskeste vei til riktig lagerplass. 

Hva er lagernavigasjon i smalgangen?

Lagernavigasjon kan i grove trekk sammenlignes med GPS-en i en bil. Du legger inn en destinasjon og navigasjonen tar deg dit via raskeste og mest effektive rute. Feilkjøring forekommer nærmest aldri.

Hvordan fungerer lagernavigasjon?

Lagernavigasjonen fungerer ved at man på forhånd har lagt inn informasjon om hver eneste lokasjon i reolanlegget. Hos Würth er hver av de cirka 10 000 palleplassene lagt inn i lagersystemet. I det øyeblikket truckføreren starter trucken, får vedkommende instrukser på en skjerm som viser vei til riktig sted på lageret. Klarer du likevel å kjøre inn i feil kjøregang på lageret, vil trucken stoppe.

Én viktig forskjell er det fra GPS-en i bilen: Du får kun opp én rute til riktig lagerplass. Systemet vil alltid velge den mest effektive ruten i forhold til tid og strømforbruk.

Grunnen til at dette går så smertefritt, er at systemet Jungheinrich har utviklet og som de bruker hos Würth, er basert på RFID (Radio Frequency Identification). Små transpondere formet som medisinkapsler bores ned i kjøregangen med nøyaktig og utregnet avstand til hverandre. På trucken er det montert en mottaker som sender informasjon rett til trucken og forteller den hvor den skal og hva som er raskeste rute.

Du trenger ikke et ERP- eller lagerstyringssystem for å bruke lagernavigasjon. Hos Würth bruker de sitt eget lagerstyringssystem som fungerer veldig bra. Petter Eriksen er lagerassistent hos Würth og viser oss hvordan lagernavigasjon i smalgangen fungerer i praksis. Systemet sender aktuell reolplass via logistikkgrensesnittet til truckterminalen. Fordelen med å bruke et ERP- eller WMS-system er at ordren kommer direkte til trucken. Når føreren bekrefter denne, vet trucken hvor den skal. Føreren trenger ikke bekrefte innsetting eller uthenting av paller ved hjelp av skanning, det skjer automatisk i grensesnittet på trucken.

Hva er fordelene med lagernavigasjon i smalgangen?

Eriksen får ikke lovprist lagernavigasjonen nok: "Effekten er stor, siden feilkjøring nærmest er historie". Han forteller videre at om du likevel skulle kjøre inn i feil kjøregang, stopper trucken umiddelbart og du skjønner at du har kjørt feil. Dette demonstrerer han for oss mens vi er der. Trucken kjører maksimalt halvannen meter inn i reolgangen før den stopper.

Petter Eriksen
Lagerassistent hos Würth på Gjelleråsen

"Det er nesten umulig å gjøre feil med lagernavigasjon, noe som gjør dette til et svært trygt og pålitelig system."

Han kan bekrefte en effektivitetsøkning på rundt 30 prosent på lageret som følge av bruk av lagernavigasjon. Han påpeker at kjøringen går så mye glattere nå enn før lagernavigasjonen: «Det er nærmest null slitasje på slitedeler, deriblant dekkene, fordi trucken er svært effektiv og alltid velger korteste vei til målet». Og han trekker frem et svært viktig aspekt til ved bruk av lagernavigasjon; nemlig sikkerheten. Siden alt er forhåndsprogrammert, vil pallene alltid bli plassert i hyllene med millimeterpresisjon. "Det er nærmest umulig å gjøre feil, noe som gjør dette til et svært trygt og pålitelig system", legger han til. Og vi kan tilføye en annen fordel med et lagernavigasjonssystem, nemlig at om en pall tilfeldigvis har blitt flyttet til en annen lokasjon, så vet systemet hvor pallen har blitt flyttet. Dette sparer mye tid og frustrasjon.



Ta kontakt med vår systemavdeling hvis du ønsker mer informasjon om lagernavigasjon i smalgangen!

Stage Utbytte

Send en uforpliktende forespørsel via skjema eller til systemer@jungheinrich.no

Ta kontakt

 

Lurer du på noe?