Kombinasjon av smalgangs- og bredgangslager med totalt
60 000 lagringsplasser fordelt på 16 000 kvadratmeter
Ni automatiserte smalgangstrucker av typen EKX 516a
Utfordrende installasjonsforhold på grunn av stengte grenser i tråd med koronarestriksjoner
DSV, den danske transport- og logistikktjenesteleverandøren med verdensomspennende virksomhet, har bygd et nytt 16 000 kvadratmeter stort logistikksenter sammen med Jungheinrich på Vestby, sør for Oslo. Den nye bygningen består av et helautomatisk lager med 35 000 palleplasser, som drives av ni førerløse smalgangstrucker av typen EKX 516a fra Jungheinrich. Logistikkløsningen inkluderer også 25 000 ekstra palleplasser med manuell lagring.
Driften i Vestby er tilrettelagt for femdagersuke med to skift. Truckene beveger seg automatisk i de 32 gangene, som er 80 meter lange og 10 meter høye. Jungheinrich har også levert Warehouse Control System (WCS), som kommuniserer med lagerstyringssystemet til DSV via et standard grensesnitt.
Pallene mates manuelt inn i det automatiserte lageret uten plasskrevende transportteknologi. Dette sparer tid, penger og plass. Europallene, som er maksimalt 1240 millimeter lange, 840 millimeter brede og 1600 millimeter høye, føres til overleveringsstasjonene av manuelt betjente Jungheinrich-trucker for kontursjekk, før de lagres automatisk i høyreollageret. Sikkerhetsgjerder og porter med tilgangskontroll sørger for at sikkerheten blir ivaretatt.
«DSV investerer kontinuerlig i effektivisering og optimalisering av logistikkprosessene», forklarer Ulf Erik Kruger Solheim, Managing Director i DSV Global og Transport Logistics. Det er strategien bak automatiseringsprosjektet i Norge. «Det mangeårige samarbeidet og vår svært gode erfaring med Jungheinrich som partner var utslagsgivende for at nettopp de ble valgt».
Siden ordren ble mottatt i november 2019 har Jungheinrich jobbet med den komplette løsningen – fra planlegging og implementering til påfølgende kundeservice. Selv ikke koronakrisen og den midlertidige europeiske grensenedstengningen har skremt internlogistikkeksperten.
For ikke å sette den planlagte leveringen i fare, måtte Jungheinrich tenke utenfor boksen flere ganger i løpet av prosjektet: «Stengte grenser grunnet koronarestriksjoner ga oss utfordringer med å få nødvendige ressurser og kompetanse til Norge. Ved hjelp av lokale ressurser og fjernbetjent teknologi klarte vi å løse situasjonen. Dette hadde ikke vært mulig uten et løsningsorientert tankesett og et godt og konstruktivt samarbeid mellom DSV og Jungheinrich. Jeg er stolt over hvordan vi har løst hindringene som har oppstått», sier Jens Gjerlaug, Manager Logistics Systems i Jungheinrich Norge.