Call4Service
02350 Servicetelefon Gratis telefonnummer
Kontaktskjema
Nyhetsbrev
Content Plukkreol Teaserbilde

Hvorfor er det så viktig å ha et fleksibelt og skalerbart lager

Det enkle svaret: Lagret ditt kommer garantert til å bli fullt eller ineffektivt, uansett hvor stort du bygger. Uavhengig av lagerløsning er det viktig at det er mulig å endre på arbeidsprosesser eller øke/senke kapasiteten for å  møte fremtidige behov. 


Av Ragnar Pettersen

Det er en vanlig feil å bomme ganske kraftig på lagerkapasiteten man har behov for, når man bygger nytt lager. Du ser deg litt i bakspeilet, og tenker at per nå trenger du 1000 palleplasser og du skal ha 100 paller inn og ut av lageret ditt per dag. Dermed ender du opp med å bygge for 1200 palleplasser og 120 paller inn og ut for å ta høyde for planlagt vekst.  

X-faktoren på lageret 

Men du glemmer X-faktoren på lageret:  

Du har ikke tatt høyde for Black Friday eller andre kampanjedager, hvor du plutselig har behov for 300 paller i stedet. Du har ikke tatt høyde for at skipet med varene dine blir stående i Suez-kanalen, at datasystemet ditt har ligget nede eller at en influenser har brukt en av varene dine som plutselig tripler salgsvolumet.  

Eller hva om du tar over agenturet til et produkt, og plutselig endrer kravene til hvordan produktet må lagres dramatisk?  Har du glemt X-faktorene og ikke planlagt et skalerbart lager i utgangspunktet, så klarer du ikke å omstille deg i slike situasjoner.  

Frem til netthandelen tok av, var varestrømmen og logistikken forholdsvis enkel på et lager. Produsentene leverte direkte til butikkene, eller til et sentrallager som konsoliderte varene og sendte til butikk. Hverdagen til en lageransvarlig var garantert utfordrende og stressende, men varestrømmen var ganske kontrollert. Med godt planlagte kampanjer, kjente sesongvariasjoner og lojale kunder med fast kjøpemønster, kunne marked og logistikk i stor grad forutse hvilke volum som kunne forventes innom lageret på kort og mellomlang sikt.  

Netthandel gir stadig nye utfordringer 

Netthandel er ikke noe nytt lenger, men det gir stadig nye utfordringer for en logistikkansvarlig. I tillegg til den tradisjonelle varestrømmen fra sentrallager til butikk (for den vil leve lenge), må også netthandelen håndteres direkte fra lager til sluttkunde, med sine kjennetegn:  

  • Mindre forsendelser   
  • Krav til kortere ledetid   
  • Flere returer  
  • Mindre lojale kunder  
  • Kampanjer som går enten løpsk eller galt  

Fenomenet Black Friday har vi levd med en stund, og det kan man også til en viss grad planlegge for. Men kampanjer som går viralt på sosiale medier er utfordrende. Da kommer man raskt til ukontrollerbare peaks (topper) hvor salgssjefen jubler, mens lageransvarlig gråter (For å sette det på spissen). De to meste åpenbare utfordringene:  

  1. Har tatt inn nok varer?  
  2. Klarer vi å håndtere alle plukk og forsendelser?   

Sammenligner man 20 år tilbake med i dag, og forsøker å trekke en linje for fremtiden så virker det sannsynlig at det blir ytterligere komplekst i fremtiden. Legger man til at mange teknologieksperter mener at teknologien utvikler eksponentielt og ikke lineært, så tror jeg det viktigste du kan gjøre i dag er å gjøre lageret så fleksibelt og skalerbart som mulig.   

Hvordan planlegge et skalerbart lager? 

Så hvordan bygger man et skalerbart og fleksibelt lager som kan ta høyde for X-faktorene?  

Bygg dobbelt så stort lager som du trenger   

En mulighet er å bygge dobbelt så stort som du egentlig trenger. Da står du fritt til å designe etter behov senere. Problemet med det er at det er veldig kostbart, og som jeg allerede har nevnt. Lageret blir alltid fullt.  

Velg en manuell lagerløsning, hvor du har planlagt for utbygging  

Bygger du et manuelt lager, kan du tenke igjennom ulike scenarioer for utbygging på forhånd. Med en manuell løsning har du også alltid muligheten til å sette på flere folk, leie flere trucker og sette opp flere skift i peakperioder.  Du kan i tillegg flytte lavfrekvente varene lenger bort og høyfrekvente nærmere inn- og utgående torg. Dermed brukes det kortere tid på kjøring fram og tilbake med varene.  

Du kan også tilpasse ved kampanjer, slik at det plukkes rett fra pallene fra at kampanjetorg. Kampanjevaren kan plasseres rett før utgående torg, siden mange ordre vil inneholde kampanjeproduktet. Da må du ha satt av plass til et kampanjetorg på lageret. I tillegg kan du ta i bruk et effektivt WMS- system som lager og optimaliserer plukkruter og rydder mellom høyfrekvent og lavfrekvente varer, noe som gjør at du får bedre kontroll på lageret ditt.  

En helautomatisert lagerløsning 

Med en helautomatisert løsning, får du minst fleksibilitet og skalerbarhet på lageret. Da har du en gitt kapasitet hele tiden som systemet konsekvent leverer på. Det leveres verken mer eller mindre. Ønskes det å øke kapasiteten, er det mulig. Da må det bestilles flere kraner og roboter, og det  kan være lang leveringstid og en kompleks operasjon om man ikke har forberedt for det.  

Det er selvsagt mulig å investere i flere kraner og roboter med en gang, men det er det koster såpass mye at det er det ingen som gjør. Trenger du 10 kraner og roboter for å håndtere en kapasitet som kreves kun «to dager i året», er det mer naturlig å velge 5-6 kraner, om det kan håndtere de resterende 363 dagene.  

En semiautomatisert lagerløsning 

En kombinasjon av disse to kan være en god løsning, altså semiautomatisering. Da kan du for eksempel legge opp til en manuell løsning for enten varene det går minst av, eller håndtere de ekstreme toppene manuelt ved siden av automasjonen.  

Bakdelen ved en slik løsning er at det er vanskelig å planlegge. Du vet ikke hvordan verden ser ut i morgen, så du kommer til å bomme uansett. Veldig få så for seg at Russland skulle invadere Ukraina for eksempel.  

Dette er viktigere enn valg av lagerløsning! 

Det er derfor du uansett hvilken lagerløsning du velger, må se for deg en lang rekke ulike mulige scenarioer på forhånd. Dette arbeidet er mye viktigere nå enn tidligere, og du må ta høyde for langt flere scenarioer. Du bør sette opp og planlegge for en rekke med Hva gjør jeg hvis…scenarioer. Dette arbeidet er faktisk viktigere enn hvilken lagerløsning du velger, fordi usikkerheten er mye større nå. Du må bruke mer tid og ressurser på akkurat dette.  

Du vet ikke hvordan fremtiden ser ut, derfor må du detaljere og se på ulike alternativer. Sommeren 2020 skulle alle ha hengekøye som kunne brukes i skogen og behovet eksploderte. Den usikre globale situasjonen har fått mange konsekvenser: et halvt til et  års leveringstid på biler, fritidsaktører må kjøpe inn 15.000 i stedet for 3000 sykler for å sikre at de har nok på lager, krigen i Ukraina gjør at mel-leverandører må hamstre korn.   

Tidligere holdt det kanskje å planlegge for 2-3 ulike scenarioer, mens det i dagens situasjon er lurt å planlegge for 10 ulike. Jungheinrich har lang erfaring med denne typen arbeide og hjelper deg gjerne i prosessen. Vi leverer både manuell, automatiske og semiautomatiske løsninger og har derfor ingen preferanse på lagerløsning. Sammen finner vi løsningen som passer ditt lager best. Med oss på laget, forbereder du lageret ditt for framtiden, ved at vi finner en løsning som gjør lageret ditt så fleksibel og skalerbart som mulig .

Ta kontakt for en uforpliktende rådgivningstime

Ragnar Pettersen

1_IMG_0232

Sales Manager Logistics Systems

ragnar.pettersen@jungheinrich.no

Ta kontakt


Abonner på lager-og logistikkbloggen og få de nyeste artiklene og nyhetene rett inn i din e-post!

Lurer du på noe?