Stage Rudolph
Større effektivitet i Rudolph Logistik

Tjenesteleverandør bestemmer seg for automatiske trucker (AGV)

Rudolph Logistik er en pålitelig tjenesteleverandør for kunder i en lang rekke bransjer. En investering i to automatiske trucker (AGV) har optimalisert prosessene i lageret.

Førerløst og integrert via et grensesnitt

Rudolph Logistik Group i Lorsch i det sørlige Hessen, Tyskland, har valgt en innovativ løsning for å sikre feilfri produksjon i henhold til just-in-time-prinsippet til sine klienter, samtidig som de reduserer arbeidsmengden for sine ansatte. Etter en planleggings- og testfase på åtte uker, bestemte leverandøren av logistikktjenester seg for å investere i et førerløst transportsystem (AGV). Den store fordelen med disse gaffeltruckene er at de tilpasser seg et endret miljø, men at de fremdeles har den nødvendige fleksibiliteten på lageret. I tillegg kan eksisterende reolsystemer og lagerplasser brukes. Vårt logistikkgrensesnitt var også en fordel for Rudolph Logistik Group. Denne mellomvaren gjør at AGV-ene kan kommunisere med klientens eget lagerstyringssystem (WMS) uten problemer. Det førerløse transportsystemet innebærer en betydelig reduksjon av belastningen i det 14 300 kvadratmeter store distribusjonssenteret med 10 600 palleplasser og 170 000 hylleplasser. Cirka 135 medarbeidere pakker og fordeler omtrent 430 000 enheter herfra til hele verden.

Markus Krumpholz
Prosjektleder og Controller i Rudolph Logistik Group

"Takket være de førerløse transportsystemene, har vi gjort de interne prosessene mer effektive og avlastet våre medarbeidere."

Større effektivitet, færre feil

Rudolph Logistik Group driver hovedsakelig innen bilindustrien, systemfrakt, forbruksvarer, industri og leverandørsektoren. Interne prosesser bør forbedres kontinuerlig og potensialet for optimalisering bør utnyttes. Dette fungerer perfekt med det førerløse transportsystemet EKS 210a i kombinasjon med vårt logistikkgrensesnitt. Kort tid etter igangsettingen var det en merkbar forbedring i effektiviteten for intralogistikkprosessene, og en reduksjon i feil i interne transportprosedyrer. Medarbeiderne kan nå ha større fokus på spesialtransport. Tilordningen av transportbestillinger til individuelle paller gjøres med en strekkode som leses automatisk av AGV-en og rapporteres til WMS via logistikkgrensesnittet. WMS sender deretter den nøyaktige lagerplassen for den aktuelle pallen til trucken, også via logistikkgrensesnittet. Pallen transporteres trygt til dette stedet via den optimale ruten og plasseres nøyaktig.

Teknologisk ledelse

"Etter igangsettelsen har de førerløse transportsystemene tatt over noe av den interne transporten. Ved vareutleveringen utgjør dette cirka 50 prosent av det daglige volumet ved vareutleveringen. I tillegg har det omfattende sikkerhetssystemet i det førerløse transportsystemet bidratt til å redusere skader i distribusjonssenteret", sier Markus Krumpholz som har ansvar for prosjektledelse og kontroll hos Rudolph Logistik. Thorsten Krämer, leder for forretningsområdet i regionen Rhein/Main/Neckar, legger til: "Vi har sett systemet på utstillinger og på internett, og også sett to anlegg i produksjon hos Jungheinrich sine referanser. Andre produsenter har ikke et egnet alternativ for våre behov. Og med Jungheinrich har vi i tillegg bare én kontaktperson og får alt fra én og samme leverandør." Ved å bruke det førerløse transportsystemet fra Jungheinrich, viser vi også vilje til å ta i bruk ny teknologi og bidra til å samle erfaringer for potensielle store prosjekter i fremtiden.


Lurer du på noe?