PM_10_WP_2020_Magazino
24.09.20 00:00

Strategisk investering i robotteknologi

Den strategiske investeringen i robotspesialisten Magazino er et samarbeid om å utvikle automatiseringsprogramvare. Utvidelsen av en felles løsningskompetanse gir bedre muligheter for en automatisert internlogistikk.

Jungheinrich AG, med base i Hamburg, har kjøpt en andel i det München-baserte robotteknologifirmaet Magazino. De to selskapene har blitt enig om et bredt strategisk samarbeid og har til hensikt å kombinere sine ferdigheter innen mobil automatisering.

‘Magazino er et svært innovativt og ungt selskap som har enestående ferdigheter innen navigasjons- og kontrollprogramvare for mobil automatisering. Denne investeringen følger vår strategi innen automatisering og vil gi et betydelig bidrag til den akselererte utvidelsen av vår virksomhet med automatiserte trucker", sier Dr. Lars Brzoska, styreleder i Jungheinrich AG.

Automatisering er en av de største vekstdrivere i internlogistikksektoren. Jungheinrich forventer tosifret vekstrate i dette segmentet de neste årene. Denne trenden er fremfor alt drevet av den vedvarende sterke veksten i netthandel og den globale mangelen på logistikkspesialister, spesielt gaffeltruckoperatører.

Magazino har vært på markedet siden 2014 med en mobil ordreplukkerrobot som har evnen til å navigere intelligent på lageret og helt presist hente de riktige kartongene. Systemet brukes på lagrene til en rekke onlineforhandlere og logistikktjenesteleverandører. ‘Ved å kontrollere robotene i dette komplekse miljøet, har Magazino utviklet global unik kompetanse som vi ønsker å utvide i fremtiden og integrere i en verden av Jungheinrich-produkter’, sier Dr. Lars Brzoska.

‘Jungheinrich sin investering i Magazino beviser den store etterspørselen i markedet etter vår robotprogramvare ACROS.AI og våre roboter. Dermed vil Magazino påta seg en sentral rolle når det gjelder programvaren i det raskt voksende markedet for mobil robotteknologi", sier Frederik Brantner, administrerende direktør og medstifter av Magazino.

Jungheinrich lanserte sin første automatiske truck allerede i 1962. Siden den gang har konsernet blitt en av de ledende leverandørene i det raskt voksende markedet av automatiserte trucker. Ved hjelp av intelligent programvare og moderne navigasjonsteknologi utvider Jungheinrich kontinuerlig sin portefølje for mobile automatiseringsløsninger.

Lurer du på noe?