Christian Simon har i jobben som servicetekniker for Jungheinrich rundt 400 trucker å holde styr på ute hos kundene. 50 av disse befinner seg på Svalbard. Her får du være med Christian på serviceoppdrag hos fire av våre nordligste kunder.
Christian Simon bor til vanlig i Narvik og har rundt 100 kunder og over 350 trucker å kontrollere i Ofoten, Lofoten, Vesterålen og Sør-Troms. Rundt 70 prosent av arbeidstida går med til kundene på fastlandet. De resterende 30 prosentene blir brukt på Svalbard.
Siden 2015/2016 har han opparbeidet seg flere kunder i Longyearbyen. 20 kunder og totalt 50 trucker høres ikke all verden ut, men logistikken og samspillet mellom Christian og kundene i Longyearbyen er enormt.
«Det ligger mye planlegging i hver tur opp til Svalbard. Det er en kabal som skal gå opp hver gang for å sørge for at alle kundene er fornøyde og at utstyret fungerer best mulig overalt,» sier servicetekniker Christian Simon.
Kundebesøkene gir ham god oversikt over hva som må gjøres på de ulike truckene og lagerutstyret, og om nye problemer har dukket opp siden siste besøk. Han er på Svalbard stort sett fem dager om gangen, én til to uker i måneden.
Vel fremme føler Christian seg som hjemme. Det er alltid samme bil som venter på ham ved Svalbard lufthavn, og han har alltid samme hotellrom på Radisson Blue.
Når kundene som står øverst på lista er besøkt, trucker reparert og lagerutstyr kontrollert, bruker han resten av oppholdet til å stikke innom de andre kundene sine og sjekke hvordan det står til med dem og truckene. Slik opprettholder han gode relasjoner og kan planlegge neste tur opp. Kundene til Christian føler seg ivaretatt, og truckene blir godt vedlikeholdt.
«Kundene mine på Svalbard blir som en familie for meg,» sier Christian.
Christian starter dagens kundebesøk her. Vi har vært involvert i Svalbard bryggeri siden oppstarten, så han kjenner lokalene og folkene som jobber her godt.
Svalbard bryggeri startet sin virksomhet i 2011 og er verdens nordligste håndverksbryggeri. Her, nær Nordpolen, blir det laget et øl som er ulikt alt annet øl i verden. Det brygges på vann fra 2000 år gamle isbreer. Kundene er stort sett lokale restauranter, hoteller og puber.
Bryggeriet har to trucker fra oss, og denne gangen er det den elektriske pallestableren EJC 214 fra 2015 som trenger en rutinekontroll for å være klar for oppgavene som venter i bryggeriet. Det tar ikke lang tid, så vi takker for oss og kommer oss videre til neste kunde.
Nede på kaia holder Bring til i samme lokaler som Coop Svalbard. Bring har fem trucker som er i flittig bruk inne på lageret. To EFG motvektstrucker, to ETV skyvemasttrucker og én EJE palletruck. Det er viktig at truckene er operative til enhver tid.
Denne gangen står en batterisjekk for tur på en av motvektstruckene, en EFG S40 fra 2019. Christian finner fort feilen og utbedringen er gjort på kort tid.
Neste kunde på lista er Coop Svalbard, selve hovedpulsåra i Longyearbyen. De har 11 trucker på lageret nede på kaia i tillegg til et nytt reolanlegg som også trenger jevnlig ettersyn. I Svalbardbutikken i gågata har de også en topalls støttebenstruck. Denne gangen er det et par av truckene på lageret som trenger litt ekstra ettersyn. Jobben er gjort på en times tid, og turen går til dagens siste kunde.
Miljøstasjonen på Svalbard har 68 solcellepaneler montert på bygget for å bidra til eget strømforbruk. Vår elektriske motvektstruck, en EFG 535, er i daglig drift i gjenbruksanlegget. Når de får inn brennbar søppel, blir denne kvernet og deretter pakket inn i baller. EFG-en har derfor til vanlig påmontert et klemaggregat som løfter de sammenpressede ballene med kvernet søppel over i konteinere som blir fraktet med båt til fastlandet for videre håndtering.
Denne dagen foretok Christian Simon den årlige kontrollen av trucken, som besto med glans. Det var ingen avvik å melde om, selv om trucken daglig er i aktiv bruk.
Kontakt vår serviceavdeling
Telefon