Call4Service
02350 Servicetelefon Gratis telefonnummer
Kontaktskjema
Nyhetsbrev
Stage Jungheinrich WMS

Vil jeg ha nytte av lagernavigasjon og hvordan fungerer det?

Har du nytte av GPS i bilen din? Har du et lager med mange artikler og mange palleplasser?  Da har du garantert bruk for smalgangstrucker med lagernavigasjon.


Av Ragnar Pettersen

Sammenligningen med GPS i en bil er ikke helt presis, men i det store bildet så kan man si at en smalgangstruck med lagernavigasjon fungerer på lik måte. Du har muligheter til å plotte inn en destinasjon, og navigasjonen tar deg dit. Du slipper å bruke tid på å finne fram og kjører meget sjelden feil. Og tid er penger, spesielt på et lager.  

Trucken lar deg ikke kjøre feil

Lagernavigasjonen fungerer ved at man på forhånd har lagt inn informasjon om hver eneste lokasjon i reolanlegget. I det øyeblikket sjåføren starter opp trucken, får hen instrukser på en skjerm som tar hen til riktig sted på lageret. Klarer du likevel å kjøre inn i feil kjøregang på lageret, vil trucken stoppe. Den lar deg ikke kjøre inn i feil kjøregang.

Som lagersjef så har du en viss ordremengde som skal ut så raskt som mulig. Du er avhengig av effektiv omsetning av varer. Du har ikke tid til at nyansatte kjører feil og bruker lang tid på å lete etter varene som skal ut. Selv de rutinerte ansatte som «vet» hvor alt står, kan bomme. Dette gjelder spesielt når en pall har blitt flyttet av en eller annen grunn. Har du et lagernavigasjonssystem, vet systemet hvor pallen har blitt flyttet til.

WMS series 2 betjenes fra den mobile arbeidsplassen til Jungheinrich

Stykkplukk blir uproblematisk med lagernavigasjon

Tenk deg et lager med mye stykkplukk, hvor det skal plukkes mange varer fra ulike paller. Se for deg at du har 4–5 bedrifter som bruker samme lager. Med lagernavigasjon kan dette gå som en drøm. Du kan kjøre rundt med trucker som vet hvor alle varene ligger. Truckene stopper automatisk opp og lyser på pallen det skal plukkes fra. Elegant, ikke sant?

Håndtering av helpall med svinggaffeltruck fungerer på samme måte. Trucken er forhåndsprogrammert med hvor hver pall skal plasseres i reolen, hva som er riktig høyde og plassen på bærejernet. Trucken plasserer pallen med millimeterpresisjon hver gang, og operatøren behøver ikke å justere noe manuelt.

Dette er et system som det ikke er vanskelig å overbevise logistikksjefen om nytten av. Det er så effektivt at det synes direkte på bunnlinja. Tar du først i bruk lagernavigasjon, ser du deg aldri tilbake igjen.

Ikke feilfritt, men langt på vei

Er det likevel mulig å kjøre feil? Ja, det kan oppstå feil. Man er aldri sterkere enn det svakeste leddet, og feil kan for eksempel oppstå hvis varen logges feil inn i systemet. Men her skal du ikke tenke at feilmarginene er som på en GPS. Vi har en kunde som har hatt lagernavigasjon i 7 år uten å oppleve en eneste feil.

Og i motsetning til når du bruker en GPS, får du ikke opp flere alternative ruter. Du får én rute – den beste og mest effektive ruten, og det er det. Du har også visuell kontroll på en skjerm, og en truck som stopper hvis du velger feil rute.  

Med lagernavigasjon blir en sesongarbeider eller vikar like effektiv som en rutinert lagermedarbeider med 10 års erfaring på bare 10 minutter. Våre målinger tyder på at du blir minst 30 prosent mer effektiv på et lager med lagernavigasjon.

Er all informasjonen om lageret ditt samlet i hodet til Leif Lagersjef? Leter du etter måter å effektivisere og øke lønnsomheten? Det er mye du kan gjøre.

Markedsledende på lagernavigasjon

Jungheinrich er markedsledende på lagernavigasjon, og vi nærmer oss 100 installasjoner. Det finnes andre aktører som har lagernavigasjonsløsninger, men vår er den beste. Vi har utviklet en løsning som er basert på RFID (Radio Frequency Identification).  Små transpondere på størrelse med en lillefingernegl bores ned i kjøregangene på lageret. På trucken er det montert en mottager som sender informasjon rett til trucken og forteller den hvor den skal og hva som er raskeste rute. 

Du må verken ha et ERP eller WMS for å bruke lagernavigasjon. Du kan starte opp med en manuell løsning som kan oppgraderes til en helautomatisk etter hvert med en integrasjon. Ved en manuell løsning må operatøren taste inn lokasjonen. Har du WMS eller ERP, kommer ordren direkte til trucken og operatøren trenger bare å bekrefte.

Lagernavigasjon er ikke egnet for alle typer lagre. Vi ser alltid an lageret først og undersøker om lageret er egnet før vi tilbyr løsningen. Har du mange store varetyper og noen få kjøreganger? Da er ikke lagernavigasjon noe for deg. Men for mange vil lagernavigasjon være en aha-opplevelse og en enkel måte å automatisere eller semiautomatisere lageret på. Det er en investering som gir mye tilbake i form av økt effektivitet og reduserte kostnader.

Hos Würth på Gjelleråsen er effektiviteten og sikkerheten på smalgangslageret formidabel. Lagernavigasjon i smalgangen er grunnen. 

Ønsker du å vite om lagernavigasjon er egnet for ditt lager?

 Ta kontakt med Jungheinrich for en uforpliktende samtale!

Ragnar Pettersen

1_IMG_0232

Sales Manager Logistics Systems

ragnar.pettersen@jungheinrich.no

Ta kontakt

Abonner på lager- og logistikkbloggen og få de nyeste artiklene og nyhetene rett inn i din e-post!

Lurer du på noe?