02350 Servicetelefon Gratis telefonnummer
Kontaktskjema
Nyhetsbrev
Content Førerløse transportsystemer Gallery 2

Hva kan automatiseres eller effektiviseres i et eksisterende lager?

Er all informasjonen om lageret ditt samlet i hodet til Leif Lagersjef og ikke noe annet sted? Leter du etter måter å effektivisere og øke lønnsomheten ved lageret ditt? Fortvil ikke. Det er mye du kan gjøre.
Av Jens Iver Gjerlaug
 

Du har et lite effektivt lager med mye feilplukk, hvor dine ansatte kaster bort mye tid på meningsløs kjøring fram og tilbake i innerste hjørne med truckene. Du kjenner at du ikke har skikkelig kontroll og må gjøre stadige lagertellinger som tar lang tid. Du har kanskje en arbeidsstokk med høyt sykefravær, som er lite motiverte og dyre i drift og plukker mye feil? Resultatet: Hvert plukk på lageret ditt er dyrt. Lageret er kostbart per kvadratmeter. Du har egentlig nok plass, men plassen brukes ikke effektivt. 

Leif Lagersjef er ditt WMS

Den som har best kontroll på lageret, er Leif Lagersjef. Han har 30 års erfaring og kjenner hver krik og krok på lageret. Han har all informasjonene lagret i sitt eget hode og i mange permer på kontoret som bare han klarer å lete seg fram i. Når Leif en sjelden gang tar seg en lengre ferie, stopper lageret nesten helt opp. Det er umulig for noen av de andre å erstatte Leif uten flere måneder med opplæring, og det er stor gjennomtrekk blant de ansatte. 

Samtidig stilles det stadig høyere krav både fra kunder og leverandører på håndtering av data rundt forsendelsene. Kundene vil vite nøyaktig lagerbeholdning når de skal bestille, og når ordren er lagt vil de vite når produktet er plukket og sendt. I tillegg kommer myndighetenes krav, spesielt når det gjelder lagring av matvarer. For eksempel på kjøtt kreves det full dokumenterbar sporbarhet (hvor varene kommer fra og hvor de er sendt) på alle produkter gjennom verdikjeden og at det benyttes strikt FIFO (first in -first out) ved lagring og plukk. Det begynner å bli mye, selv for Leif, å huske på uten et digitalt system. Og hva skal du egentlig gjøre når han blir pensjonist eller langtidssykmeldt? 

Du kjenner deg forhåpentligvis ikke igjen i hele denne beskrivelsen, men hvis bare deler av denne beskrivelsen stemmer, er det hjelp å få. Det finnes mange lagerløsninger som gir deg bedre kontroll og høyere effektivitet på lageret.

Du kan investere i et Warehouse Management System - WMS

All informasjonen Leif Lagersjef sitter på kan for eksempel samles i et WMS -  Warehouse Management System. Et WMS gir deg full kontroll over all vareforflytning fra inngående til utgående torg.  Varemottaket kan gjøres fysisk, men med en skanner. WMS-et tildeler lagerlokasjon basert på frekvens og effektive plukkruter. Varene med høyest frekvens plasseres nærmest inngående og utgående torg. Dette vet WMS-et, og det gjøres ikke feil. Når det skal plukkes får den ansatte beskjed på mobilen om å plukke 3 varer på lokasjon B12. Hen skanner lokasjonen og bekrefter plukket. Hen går til utgående torg og printer en etikett med strekkode som legges på utgående torg. Dermed vet du til enhver tid hvor mange du har av et produkt, hvor de står på lageret og hvem som har utført plukk. Kommer det inn en ny ordre, vet du automatisk om du har mulighet til å fylle den. 

Med et WMS utføres det altså automatisk lagertelling i sanntid. WMS-et gjør det også mye enklere og mer effektivt å klargjøre for ny sesong. Du får oppdrag fra WMS-et hvor informasjonen om hva som skal flyttes hvor ligger klart. Da slipper Leif Lagersjef å huske «hvordan vi alltid har gjort det». I tillegg utføres ryddingen ut ifra objektive data om hva som er det optimale, ikke gammel vane. 

Men et WMS er en stor investering, og de fleste lagre klarer seg lenge uten et WMS, i hvert fall så lenge de har en Leif eller inntil lageret blir for stort. Det finnes andre måter å effektivisere og automatisere på, dersom et WMS ikke er aktuelt for deg. Men det er viktig å ha i bakhodet at investeringen i et WMS som tommelfingerregel har betalt seg etter bare et år. 

Stage Jungheinrich WMS serie 2 (1)

Du kan investere i en eller flere AGV-er (Automated Guided Vehicle)

AGV-er er ideelle å bruke til repeterende oppgaver, enten vi snakker om palletransport eller lagring i reoler eller på gulv. En AGV kan blant annet brukes til transport av innkomne varer, etterfylling, transport fra A til B, håndtering av avfall og tompall eller til lagerlegging/oppstilling av ferdigvarer.  Men det finnes noen begrensninger til hvor man kan bruke en AGV.  

Les mer her: Kan jeg bruke AGV i mitt lager og hva kan den brukes til? 

Du kan investere i et sorteringsanlegg

Plukker du kolli som skal sorteres etter ruter (eks. geografisk) som må stilles opp på utgående torg, så kan det være en ide å se på ulike typer av sorteringsanlegg. Slike anlegg gjør sorteringen automatisk, basert på informasjon fra strekkodeetiketten. Eksempelvis vil alle plukkede esker/poser legges på anlegget ett sted, mens anlegget sørger for at varene sorteres og fraktes til korrekt plass på utgående torg.  

Du kan kjøpe inn heisautomat/lagerpaternoster

Heisautomater er lukkede systemer med tosidig vertikalt plasserte utskyvbare brett. Disse leverer varene i riktig ergonomisk høyde til plukkeren. 

En paternosterheis er en vertikal toveis heis basert på «vare til person»-prinsippet. Systemet passer perfekt til lagring av småvarer. 

Begge varianter gir optimal lagring på liten plass, minimal bruk av gulvarealet og full utnyttelse av takhøyden. 

Hva er den beste løsningen for akkurat ditt lager? Det er det umulig å svare på uten detaljert informasjon. Dersom du skal designe et helt nytt lager er det flere muligheter, men dersom du ønsker semiautomasjon av et eksisterende, er løsningene vi har beskrevet her gode alternativer. 

Les også: Hva er avgjørende for om lageret ditt kan automatiseres
Les også: 10 tips til hva du bør vite før du kan automatisere lageret ditt

Det økonomiske er selvsagt viktig. Å investere i et WMS kan koste alt fra 300.000 til 3 millioner kroner avhengig av funksjonalitet og kompleksitet. Jungheinrich har bred erfaring med både manuelle og automatiske løsninger. Vi kommer gjerne på en uforpliktende befaring for å vurdere løsninger. Sammen finner vi ut av hva som passer akkurat ditt lager best. 

Kontakt oss for en hyggelig lagerprat

Jens Iver Gjerlaug 9921

Jens Iver Gjerlaug

Manager Logistics Systems jens.gjerlaug@jungheinrich.no

Ta kontakt

Abonner på vår blogg og få  de nyeste artiklene og nyhetene rett inn i din e-post


 

Lurer du på noe?