Stage PZS electronic
En effektiv logistikkløsning for PSZ electronic

Sammen kan vi oppnå hva som helst

Elektronikkbransjen vokser: Den markedsledende kabelprodusenten PSZ electronic fra Oberpfalz fortsetter sin dynamiske vekst med et nytt halvautomatisk smalgangslager og Jungheinrich WMS Serie 2.

Det er tilfredsstillende når et selskap gjør det bra, men vekst har også sine utfordringer. "Vår logistikkinfrastruktur var allerede på bristepunktet. Vårt gamle, hovedsakelig manuelle lager med en kapasitet på bare 1500 paller kunne ikke lenger holde tritt med den årlige salgsøkningen som i noen tilfeller var på mer enn 20 %", forklarer Andreas Prey. 33-åringen er logistikkleder i PSZ electronic GmbH i Vohenstrauss i området Neustadt ved Waldnaab i Oberpfalz. Selskapet produserer og monterer kabel- og systemløsninger for varme- og ventilasjonsteknologi, maskinteknikk, anleggsteknikk, verktøybygging og konstruksjon av spesialkjøretøy, samt produkter for markedsledere innen medisinsk teknologi. PSZ electronic har ca. 1000 ansatte over hele verden, med produksjonsanlegg i Tyskland, Tsjekkia, Albania og Tunisia.

Alt samles i logistikksenteret i Vohenstrauss: Det er det sentrale punktet som skal overvåke bevegelsen av alle råvarer og ferdige varer. Logistikksenteret styrer ikke bare materialflyten mellom de ulike produksjonsanleggene, men leverer også til sluttkundene. Det er en temmelig krevende oppgave. "Per i dag har vi flere tusen enheter i vårt produktutvalg, som må pakkes i en lang rekke varianter og merkes i henhold til kundens spesifikasjoner", sier Prey. Selskapet bruker QR-koder for å oppnå dette. Disse todimensjonale kodene med matrisen av svarte og hvite kvadrater har store fordeler når det gjelder informasjonstetthet sammenlignet med enklere strekkoder, som EAN- eller NVE-koder som ofte brukes innen logistikk.

Kunden blir en partner

Når han så etter en ny, mer effektiv logistikkløsning søkte Prey råd fra eksperter: "Ettersom Jungheinrich er en av våre kunder tok vi raskt kontakt med våre kolleger for å diskutere hvilken metode for lagerutvidelse og systemkonvertering som passet best til våre behov", minnes Prey.

"Spørsmålet vi stilte var: Hvordan kan vi utnytte den eksisterende plassen bedre for å oppnå maksimal lagringskapasitet? Og ikke minst: Hvordan kan vi sørge for at vi kan reagere fleksibelt på utfordringer i framtiden?", sier Prey.

Resultatet av den følgende intensive rådgivnings- og prosjektplanleggingsprosessen med Jungheinrichs eksperter fra Bayern ble en fullstendig ombygging av lageret. Det konvensjonelle bredgangslageret skulle erstattes av et halvautomatisk smalgangslager med en kapasitet på mer enn 5000 paller. For å forbedre effektivitet, sikkerhet og ergonomi ved plukking ble systemet utformet for stabling på tvers med en reoldybde på 800 mm. Reolene betjenes av to EKX 410 smalgangstrucker. Truckene har induktiv føring, terminaler, skannere og lagernavigasjon, og kan betjenes intuitivt av PSZ' lagermedarbeidere. For eksempel er det nok å trykke på en knapp for at lagernavigasjonssystemet skal føre smalgangstrucken til destinasjonen. All informasjon er samlet i lagerstyringssystemet, Jungheinrich WMS Serie 2. På den måten er det mulig å styre og betjene lageret optimalt. Og sist, men ikke minst, programvaren kan tilpasses fleksibelt til endringer i lageret takket være det stor antallet ulike moduler, og er derfor rustet for framtiden.

Halvautomatiske smalgangslagre med smalgangstrucken EKX 410
WMS series 2 betjenes fra den mobile arbeidsplassen til Jungheinrich

Best mulig bistand under innsetting og uthenting

"Dette systemet", sier Prey, "tar logistikkinfrastrukturen vår til et helt nytt nivå. Med det nye lageret kan vi kartlegge og støtte innsettings- og uthentingsprosessene for alle våre ulike enheter på best mulig måte. Dette kan omfatte å flytte standard europaller, gitterbokser eller esker og beholdere for plukking innen småvarelogistikk", forklarer Prey med henvisning til det enorme utvalget av produkter og de ulike kravene dette medfører når det gjelder emballasje og emballasjestørrelser. For eksempel kan en kabelbunt fra PSZ være åtte meter eller bare noen få centimeter lang.

Flyttingen av det gamle lageret til det ny lageret fant sted ved årsskiftet 2016/2017. "Vi ønsket bevisst å ha en tydelig overgang og gjennomføre flyttingen fra det gamle til det nye lageret på én dag", sier PSZ' logistikkleder. "Det var et fantastisk samarbeid." I løpet av fire uker i desember trakk alle som var involvert – medarbeiderne i PSZ og kollegene deres hos Jungheinrich – i samme retning. For Prey var det essensielt å involvere medarbeiderne, som til slutt skulle betjene systemet på egen hånd, i prosjektet helt fra starten av. "Systemet er lett å forstå og det er enkelt å bli kjent med de ulike funksjonene", sier Prey.

"Våre medarbeidere likte det nye smalgangslageret og WMS Serie 2 med en gang. Fra medarbeidernes synspunkt forenkler det nye halvautomatisk lageret ikke bare arbeidsprosessene, men det gjør prosessene mye åpnere, slik at det er lettere å forstå rollen i organisasjonen som helhet. Dette igjen gjør at de enklere kan identifisere seg med arbeidet."

Bedre oversikt og ende-til-ende bestillingsprosess

Logistikkspesialisten er spesielt fornøyd med at kvaliteten på arbeidet til hver enkelt medarbeider har blitt merkbart mye bedre med byggingen av det nye lageret. Prey forklarer hvordan ting har blitt bedre: "Mens medarbeiderne i det gamle lageret brukte enormt mye tid på å lete etter et spesifikt produkt, vet de nå hvor mye av hver enkelt vare som finnes på hvilken posisjon til enhver tid – takket være den sanntids beholdningsstyringsfunksjonen. Den trådløse dataløsningen kombinert med lagerstyringssystemet, Jungheinrich WMS Serie 2, skaper et perfekt miljø. For første gang er bestillingsbehandlingen papirløs. Resultatet er bedre oversikt, mer åpenhet og en ende-til-ende bestillingsprosess. Arbeidet er mye mer effektivt og enklere, og antall feil faller til et minimum."

Andreas Prey, logistikkleder PSZ electronic
Andreas Prey
Logistikkleder i PSZ electronic GmbH i Vohenstrauss i området Neustadt

"Det halvautomatiske lageret og WMS gjør at vi er enda tettere på produksjonsanleggene rundt i verden, men også tettere på kundene våre."

Stadig mer ambisiøse logistikksystemer

"Det halvautomatiske lageret og WMS gjør at vi er enda tettere på produksjonsanleggene rundt i verden, men også tettere på kundene våre og deres behov", understreker Prey. "Takket være digitalisering og vårt omfattende smarte intralogistikkonsept er vi nå i stand til å takle mer avanserte logistikkprosesser enn noen gang før." Det er en stor suksess. "Alle som besøker oss her i Vohenstrauss ønsker å se det nye anlegget. Vi ønsker å vise dem rundt – lageret ser fantastisk ut og de besøkende blir virkelig imponert."

Logistikkleder Andreas Prey er entusiastisk når det gjelder samarbeidet med ekspertteamet fra Jungheinrich: "Alt var perfekt helt fra starten av: fra planleggingsfasen og implementeringsfasen til igangkjøringsdatoen og igangkjøringsfasen som ble overvåket av ekspertene fra Jungheinrich." Slikt omfattende samarbeid er sjelden i denne bransjen, og bør ikke tas som en selvfølge. Det personlige høydepunktet for Prey var overgangsdagen den 2. januar 2017: "Alt ble slik som vi hadde sett for oss – en sømløs flytting som tok den interne logistikken til et helt nytt nivå. Nå er vi rustet for framtiden. Situasjonen kunne ikke vært bedre. Uansett hva framtiden bringer når det gjelder videre vekst og nye kundekrav, så er vi forberedt."

Lurer du på noe?