02350 Servicetelefon Gratis telefonnummer
Kontaktskjema
Nyhetsbrev
abffc5fd-25bd-42ba-9136-c07ed01a9248

Tidenes største Li-ionavtale hos Asko Oslofjord AS i Sande

Det er stort når tidenes største litiumionavtale for Jungheinrich Norge endelig kan tas i øyensyn. Derfor troppet en stor og forventningsfull delegasjon fra Jungheinrich Norge opp hos Asko Oslofjord AS i Hanekleiva i Sande en sensommerdag i august 2022.

Vi, det vil si selgere, salgssjef, administrerende direktør, servicesjef, serviceleder og servicetekniker, blir tatt godt imot av driftssjef Erik Mikkelsen, som tar oss igjennom historien til Asko Oslofjord AS; fra den spede start, innom valg av Jungheinrich som leverandør til storordren, til store fremtidsplaner. Vi får også en omvisning gjennom det imponerende fremtidsrettede og nærmest helautomatiserte lageret til Asko Oslofjord AS.

Anskaffelsesprosessen av totalt 166 trucker
For Jungheinrich har det vært stort å få være med når et prosjekt som Asko Oslofjord AS rulles ut. Asko har spesielt høye miljøkrav, noe som passer som hånd i hanske med Jungheinrich sine bærekraftsverdier. Jungheinrich kan fra før se tilbake på et langt partnerskap med Asko, og vi er godt representert på ulike Asko-lagre rundt om i landet. Her blir andelen Li-iontrucker stadig større. Asko følger med på utviklingen og ønsker spesifikt denne teknologien i sine lagre. Med nybygget i Sande var det duket for å innhente løsninger fra flere aktører, hvor Jungheinrich tidlig kom på banen med sin Li-ionteknologi.

Erik Mikkelsen
Driftssjef hos Asko Oslofjord AS

"Det var totalvurderingen som gjorde at Jungheinrich ble valgt. En helhetlig løsning der alle aspekter er tatt hånd om, er viktig for oss."

Salgskonsulent Espen Fristad og Key Account Manager Magnus Kornbakk hos Jungheinrich Norge legger også til at Jungheinrich tidlig satset på litium. Asko så vi hadde erfaring og egenproduksjon på litium. Bærekraft og miljø er svært viktig for Jungheinrich også. 1/3 av truckene vi leverer i markedet i dag, er litiumiontrucker, sier de.

Magnus Kornbakk
Key Account Manager hos Jungheinrich Norge

«Mye av grunnen til at vi fikk ordren hos Asko, var at foruten å ha truckene som trengtes i vårt sortiment, også kunne levere med Li-ion. Det gjenspeiler Asko sin miljøprofil og er i tråd med deres strenge retningslinjer omkring miljø og bærekraft.»

For ikke noe annet enn litiumion er aktuelt for Asko, sier Erik Mikkelsen. Har du først prøvd Li-ion, går du ikke tilbake, legger han til. Det er «plug & play» hele veien. Ikke lukter det, heller. I tillegg oppleves de bare bedre. Vi kan tilføye at det er en kjensgjerning at våre Li-iontrucker er raskere, mer miljøvennlige og krever mindre vedlikehold enn trucker som bruker tradisjonelle blysyrebatterier. De er litt dyrere i innkjøp, men det er fort tjent inn. For hos Asko kommer alltid miljøet først. Og vi lurer litt på hvordan medarbeiderne har opplevd det å bytte truckmerke. Erik forteller at det meste går på vane, ikke funksjonalitet. Det har ikke vært noen klaging på truckene. Ledehendelen virket litt større enn på tidligere trucker, men her ble det gjort en visuell sammenligning, slik at medarbeiderne skulle få se at det i realiteten ikke var noen størrelsesforskjell.

Espen Fristad
Salgskonsulent hos Jungheinrich Norge

«Vi har et solid servicenettverk som bistår kunden akkurat når og hvor han måtte trenge det. En fast servicetekniker prioriterer Asko Oslofjord ved behov, for å sikre at truckene gjør jobben til enhver tid.»

Om Asko Oslofjord AS
Erik forteller at på grunn av sprengt lagerkapasitet ble det i 2016 besluttet at et nytt stort anlegg skulle etableres i Sande i Vestfold. Fra hans start i Asko Drammen i 2004 til i dag, har han etter hvert blitt godt kjent i Asko-systemet, og store omveltninger er gjort. Nå er Asko Drammen lagt ned, og de 115 medarbeiderne har kommet over derfra, og også kundemassen skal overtas av Asko Oslofjord AS. Det samme skjer for Asko Østfold i disse dager. Etter innflyttingen i nytt bygg i Hanekleiva i Sande i Vestfold, med offisiell åpning onsdag 10. august i år, er driften gradvis oppskalert. Kapasiteten er enorm. Og de er allerede i gang med den planlagte utbyggingen av et nytt manuelt kjølelager.

Erik forteller at alt de gjør i Asko er knyttet rundt følgende ambisjoner: Effektiv logistikk og fornøyde kunder gjennom konkurransedyktig, bærekraftig og klimanøytral håndtering av hele varestrømmen. Alle beslutninger er forankret i disse ambisjonene.

Hver dag handles det tusenvis av varer i hver av Norgesgruppens butikker. Logistikken rundt distribusjonen foregår ved at Asko får salgsdata fra butikkene og lager ordreforslag til neste dag. Butikkene sender dette til sitt regionslager, Asko Oslofjord AS. Medarbeiderne i Asko kjøper inn varer fra Norge og utlandet og planlegger leveranser fra transittleverandører og sentrallagre. Disse setter kursen mot lageret i Sande. Tørrvarer og frysevarer som lagres her, pakkes effektivt av intelligente roboter. Og klargjøres i tide til at transittvarene ankommer, sammenstilles og kjøres ut til butikkene.

Lageret i Hanekleiva er fremtidsrettet og topp moderne. Her finner vi noe av det ypperste innen automasjonsløsninger, levert av den tyske giganten SSI Schäfer. De muliggjør kapasiteten ved anlegget som består av pallelager med kraner på både tørr- og fryselager, brettlager på både tørr- og fryselager, plukkroboter som står for både depalletering og palletering og shippingbuffer. I tillegg er det varemottak, utgående torg, transittmottak, miljøstasjon og kontorer i det imponerende bygget som måler 30 meter på det høyeste og har en grunnflate på 27 700 kvadratmeter.

Ved full kapasitet kan anlegget håndtere 200 000 distribusjonsforpakninger daglig fordelt på tørr- og frysevarer. Per i dag blir det håndtert rundt 40 000 distribusjonsforpakninger daglig, sier Erik Mikkelsen, så det er langt igjen til full kapasitet. Det har vært et år med beinhard jobbing for å få de nye varestrømmene til å flyte uten at de 300 kundene/butikkene skal merke alt for mye til at lageret er flyttet, forteller han. Prioritet nummer 1 har vært å få varestrømmene og basisen til å fungere. Deretter står de mer avanserte operasjonene for tur. Vi har funksjonaliteten, men må lære oss å bruke den, som han sier. Det er mange dyktige folk hos Asko, og i tillegg har vi med oss 15 dyktige teknikere fra SSI Schäfer.

Manuelle trucker i en automatisert hverdag
Så kan man undre seg over hva en slik automasjonsgigant skal med 166 manuelle trucker … Mikkelsen forteller at selv om alt er veldig kult og moderne ved det nye anlegget i Sande, må man ikke glemme at alle lastebilene som frakter varene, trenger manuelle trucker om bord. Det nye kjølelageret skal ha en manuell operasjon av frukt og grønt, hvor det er samme behov som på et annet manuelt lager. Og det foregår en hel del manuelle operasjoner i bygget også, blant annet på miljøstasjonen.

En sterk miljøprofil
12 fullastede biler i timen, døgnet rundt går ut fra Asko Oslofjord sitt lager i Sande. Ikke så miljøvennlig, tenker du nok … Men selv her har Asko Oslofjord AS en bærekraftig plan som får oss til å gispe etter luft og nikke anerkjennende. For fra 2026 skal hele lastebilparken over på en elektrisk drivlinje, den første lastebilen er allerede i gang. Og allerede fra september 2022 skal lastebilene kjøre med fullastede konteinere fra Asko Oslofjord AS til Horten og inn på den elektriske sjødronen som frakter lastebil og last over til Moss (på sikt skal sjødronene operere førerløst). Totalt to droner går begge veier mellom Horten og Moss, fra Moss tilbake med returfrakt. Målet med ordningen er en mye mer miljøvennlig frakt av varer mellom de to lagrene og butikkene på begge sider av Oslofjorden. En fordel er det også at lastebilene unngår den mye omtalte Oslofjordtunnelen. De selvgående elektriske sjødronene vil være verdens første i sitt slag.

Allerede i 2016, da beslutningen om å etablere Asko Oslofjord AS ble tatt, var miljømålet klart. De skulle gå for den mest seriøse av alle miljøsertifiseringer på markedet, nemlig BREEAM-NOR. Og om ikke det var nok, klarte Asko å oppnå graden «Outstanding». Det er det ingen andre industribygg i Norden som har klart. Du må ha kontroll på alt, alt må dokumenteres, ned til minste detalj, sier Mikkelsen. I tillegg til alt dette, har de solcellepaneler på taket som produserer noe sånt som rundt 20 prosent av byggets totale strømbehov, insekts- og miljøvennlig sedumtak og biehotellet «bed & breakfast», som Erik kaller det. De har virkelig tenkt på alt og alle! Og om ikke det var nok, så har de også varmegjenvinning fra kjøleanlegget, som både brukes til å varme opp og kjøle ned bygget.

Vi takker for omvisningen og tilliten og ser frem til et nært og godt samarbeid i årene som kommer.

Bilder fra Asko Oslofjord

Mer om Li-ion


Ønsker du å effektivisere lagerdriften?

Ta kontakt med oss, vi hjelper deg gjerne!

Stage Utbytte

Ta kontakt med vår salgsavdeling for mer informasjon

Ta kontakt


 

Lurer du på noe?